Texte/Formelimprovisation

Feeback from Experts

From Facebook Group Homemade Instruments

posted 2020 24. Juni um 22:13

Computer driven snare drum: Computermusic without loudspeakers...
Eigenklang Research by K.F. Gerber 2018-08-20“

„This makes me think that computer music is so poor; limited to what can be seen on a rectangular screen and heard through a speaker. Here I see a real machine with many moving parts, interacting with a snare drum in a way that produces complex and nuanced sounds. It has its own shape, appendages, and moves mechanically. The resulting music is something not human, but it's obvious that a human crafted the situation. It's cool, kind of steam-punk.“ 2020-06-25

 

(Edgar Girtain, Director, Casa de Las Artes bei Universidad Austral de Chile Sede Puerto Montt)

"Das lässt mich denken, dass Computermusik so armselig ist; beschränkt auf das, was man auf einem rechteckigen Bildschirm sehen und über einen Lautsprecher hören kann. Hier sehe ich eine echte Maschine mit vielen beweglichen Teilen, die mit einer Snaredrum auf eine Weise interagiert, die komplexe und nuancierte Klänge erzeugt. Sie hat ihre eigene Form, Fortsätze und bewegt sich mechanisch. Die daraus resultierende Musik ist etwas, das nicht menschlich ist, aber es ist offensichtlich, dass ein Mensch die Situation geschaffen hat. Sie ist cool, eine Art von Steam-Punk." 2020-06-25


(Edgar Girtain, Direktor, Casa de Las Artes bei Universidad Austral de Chile Sede Puerto Montt)
Übersetzt mit www.DeepL.com/Translator (kostenlose Version)



 

Zur Aufführung „Anregungen“ für Violinautomat 2017 in der Akademie der Künste, Berlin

"Es ist unglaublich, was für ein Spektrum an Gefühlen diese Maschine in mir auslöst hat: Von Entsetzen über bewunderndes Staunen bis zu amüsiertem Lachen: Entsetzen über den Anblick der >>armen Geige<<, die da wehrlos eingespannt ziemlich unsanft von drei Geigenbögen gleichzeitig traktiert wird, Belustigung über die teilweise absurden Bewegungen, zu denen die Steuermotoren die Geigenbögen gebracht haben, aber auch Bewunderung über die irre Komplexität dieser Maschine.

Das wäre natürlich noch eine gigantische Erweiterung:
Feedback...das der Klang der Geige wiederum die Steuerung in Echtzeit
beeinflusst ....wow...“
(Jan Jacob Hofmann, Frankfurt, Komponist, Architekt und Fotograf 2017-10-10)

"It's incredible the range of emotions this machine can produce ...has caused me: From horror to admiring astonishment to amused laughter: Horrified at the sight of the >>poor violin<<, which
defencelessly clamped rather rough from three violin bows at the same time is maltreated, amusement about the partly absurd movements, to which the control motors brought the violin bows, but also Admiration at the mind-boggling complexity of this machine.

This would be a gigantic expansion, of course:
Feedback... that the sound of the violin in turn controls the real-time
influenced ... wow ..“


(Jan Jacob Hofmann, Frankfurt, composer, architect and photographer 2017-10-10)

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

 

modulo="\" (1999) (4-channel live electronics, algorithmic computer music)

 

The alleged connection between mathematics and music has occupied me from a musical perspective for many years: the possibility of "improvising" is important to me.

The title of the piece refers to the mathematical operation of calculating the remainder. Applied to an ascending sequence of numbers, it generates repetitive patterns e.g. 0, 1, 2, 0, 1' 2, which form the basis for the organisation of sound parameters.

My playing attitude moves between improvisation and listening selection, on the one hand changing prepared structures from within and on the other hand evaluating and exploring the resulting sequences of events.

The playing is explorative in the sense that spontaneous changes are made to mathematical formulas whose results are only partially predictable for me. The control of a process interests me here more than the targeted joining of individual objects.

Sound masses, polyrhyhthms, spatial patterns and fanned out cyclical sequences always retain a high degree of transparency and an impression of order and power, even when different parameters are linked and increased complexity and density is achieved.

 

At transitions from rough surface sounds, which approach granular synthesis to polyrhythms and finally to gliding patterns of minimal music, we touch fascinating border areas of rhythm in the intermediate areas. Structure and as yet unheard-of relationships form the numerical series here; they guide us through music between music

Ein Programmtext von 1999. Zur Abgrenzung von Livecoding (2004?) nenne ich es Formelimprovisation; das "Coden" steht hinter dem Musikmachen zurück....