Violinautomat receives Award of Distinction from Matera Intermedia Festival in Live-Performance/Soundart Category!
upcomming
2020 - München MGNM Musikfest with Karina Erhard (fl) re-programmed to Sept 20, 2020 at Scope.
2020 - Matera Intermedia MA/IN 2020 (IT) about to reschedule the Festival to 2021 (June/July). (Award of Distinction! )
2020 - Bangkok TNMAS re-programmed to Dec 18-20, 2020.
2020 - Buenos Aires ATEMPORANEA (accepted), postponed to September 2021.
2020 - Hamburg TENOR (accepted) shifted to May 2021).
2020 - Hamburg Klingt Gut! (accepted) shifted to May2021).
München: Arbeit an meinem interaktiven Stück "Approaches" für das MGNM Musikfest am 21.März im Schwere Reiter (verschoben auf So. 20.Septemer): völliger Neustart eines Versuchsaufbaus der Violinmaschine von der Werkstatt im Dachlabor ins Wohnzimmer herunter getragen. Flötistin Karina Erhard bringt neben der erwarteten Vituosität das nötige Einfühlungsvermögen für Live-Elektronik (ich nenne es jetzt Live-Mechatronik). Wir nähern uns in der Probe einzigartigen Lösungen! KFG
Munich: Work on my interactive piece "Approaches" for the MGNM music festival on March 21st (postponed to Sept 20, Sunday ) at the Schwere Reiter: complete restart of an experimental setup of the violin machine carried down from the workshop in the roof laboratory to the living room. Flöstistin Karina Erhard brings, besides the expected virtuosity, the necessary empathy for live-electronics (I now call it live mechatronics). We are approaching unique solutions in the rehearsal! KFG
Violinautomat returning to Germany: performances at Lab 30 2019 Augsburg October 25.
Violinautomat invited to KEAMSAC 2019 Seoul International Computer Music Festival SICMF: 10-13 October in Seoul, Korea. In total 30 works out of 150 entries have be selected.
2019년 연례학술대회는 10월 11-13일 서울에서 개최됩니다.
------- archived ---------
Violinautomat is invited to perform at the ISCM World Music Days 2019 (“ISCM WMD2019”) in Tallinn, Estonia. Its installation presented for ten days ! From May 1 thru May 10, 2019.
"Violin Automat(on) goes USA 2019", performing at
Der Instrumenten-Transport in die USA wurde gefördert vom Kulturreferat der Landeshauptstadt München!
Transport of Instrument funded by the City of Munich!
Roboterjazz?
Mi. 6.Februar 2019, 20Uhr. Einstein Kultur Halle 4, München
Mit den Gastsolisten Karina Erhard und Markus Muench.
Abendkasse 15/10Euro, Vorverkauf ab (6.12.) mit Gebühr: Eventim
Was entsteht, wenn Menschen und Maschinen miteinander musizieren? Menschenmusik und Maschinengefühl?
Man nehme einfach zweimal Geige und zweimal Saxophon? Allerdings wird die eine Geige zwar traditionell-akustisch gespielt bzw. elektronisch abgenommen, die zweite Violine ist aber ein mechanischer, akustischer Automat. Und bei den Holzbläsern kommuniziert einer der menschlichen Spieler außerdem mit seinen verschiedenen Roboterinstrumenten.
Die Quartett-Besetzung aus vier menschlichen Musikern und vier Maschinen erfreut sich ihrer Spontanität unter diesen speziellen Randbedingungen. Somit wird elektronische live-Musik sichtbar und transparent erlebbar durch die Einbeziehung von akustischen Klangskulpturen.
Die Roboterinstrumente werden von Christoph Reiserer und Karl F. Gerber bereitgestellt und konfiguriert. Die elektrische und akustische Violine werden am Laptop konfiguriert von Markus Muench.
Besetzung:
Karina Erhard: Saxophon und Flöten, Looper
Christoph Reiserer: Klarinette Saxophon, Gitarrenroboter, Drum-Roboter, eHarmonium
Markus Muench: Violine, Violectra, Elektronik.
Karl F. Gerber: experimenteller Violinautomat.
Foto: Fobographers; Text: Erhard/Gerber.
Stichworte Improvisationsmusik, Klangkunst, Mechatronik, Robotik, Jazz.
Violinautomat beim Bauhaus 100 Eröffnungs-Festival
......freut sich über die Einladung zu Unikate und Best Practice am 17. und 18 Januar 2019 durch den Signalraum (Horst Konietzny)
Gesprächskonzert
26.Oktober 2018
Christoph Reiserer, K.F. Gerber mit eigenen Werken in der Bayerischen Akademie der Schönen Künste.
Symposion (u.a. mit Harry Lehmann) und Gesprächskonzert "Musik im Digitalen Zeitalter" mit weiteren Künstlern.
Mitveranstalter: Münchner Gesellschaft für Neue Musik e.V. MGNM.
Fotos von fobographers
Programm der Akademie am 26.Oktober in München
20.Oktober 2018, 19:15Uhr bis etwa 20:15Uhr
Masako Meets the Robots
Masako Ohta, Christoph Reiserer, K.F. Gerber im
anlässlich der Langen Nacht der Museen.
14.September 2018; 20 Uhr bis etwa 22Uhr
Masako Meets the Robots:
Masako Ohta, Christoph Reiserer, K.F. Gerber
Halle 4 Einstein Kultur München.
Masako trifft auf die Maschinen und deren Besitzer. Neben dem Piano steht ihr auch das seltene Taishogoto zur Verfügung. Dies ist ein in Deutschland kaum bekanntes Instrument japanischer Hausmusik: mit Tasten, Saiten und Strom. Christoph Reiserer spielt Saxophon, Klarinette, Gitarrenroboter, Drum-Roboter und Computer-gesteuertes akustisches Harmonium.
Gerber bringt den experimentellen Violinautomaten, eine elektrisch gesteuerte Konzerttrommel und seinen Bass.
Die Video-Dokumentation von Jakob Tauber.(7.12.2018)
Q: Is the Sensor32 array a Theremin?
A: No, not.....In this demo video my intention was to show smooth fading without sound (avoid those misunderstandings like Theremin.....) In this video "noTheremin" Sensor32 is used exclusively to conduct 12 indvidual light bulbs, each flashing in different speed (rhythm).
Q: In Facebook the DJane from Estonia asks: can it be a light show?
A:Answer yes, as soon as there is sound to it (which is technically ready)
Q: How does it compare to a theremin?
A: It is polyphonic, can control any parameter in multimedia and sound synthesis. The resolution may be weaker but at the same time may be easier to play.....depends on the control software. If you insist in the term Theremin: sensor32 represents 16 Theremins ;-)
Q: To Roger Nov2, 2022, Facebook. He proposed a link to a performance on a historic Thermin
A: My comments in Facebook, (to Roger Nov2, 2022)
Dear Roger, thank you for your interest in sensor32. Your example film shows the virtuoso use of a real Theremin. One hears a unanimously artfully ornamented melody (single voice, two parameters: pitch and volume). I don't start from the Theremin. But if you really want to compare it, it would be 16 theremins (however not RF waves contolled but infrared distance). With some training, you should be able to play in two voices, the volumes with your lower legs. Even more voices for more people at the same time. My interest is in live computer music. Basically I am interested in improvisation with more than two parameters! Imagine a soundscape that I dive into with my whole body. More text can be found at www.sensor32.com
1. Describe your instrument in one sentence
2. What inspired you to build it?
3. Were you inspired by a particular instrument maker/invention?
4.How long did you work on your instrument?
5. Do you have plans to pass on/perform with the instrument after the competition?
6. What experience do you have in instrument making?
7. What did you learn while making the instrument?
8. Advice for young instrument makers?
1. Control a large number of continuous electronic parameters very spontaneously and directly with the whole body at the same time for sound, rhythm, space, visuals, etc.
2. Two shortcomings of loudspeaker music: (ad hoc) composing and instrumental creation of sound remain imperceptible.
3. Unconsciously by Therem and more likely by Matthews Radio Baton and Christina Kubisch.
4. One year
5. I myself play concerts e.g. at MOXSonic 2023 and in a duet with flutist Karina Erhard again and again in Munich and elsewhere.
6. I have never built real instruments, but have automated quite a few (interactive) instruments since 2012
7. Specifically PCB design with KiCad
8. He who makes what everyone makes gets what everyone gets (stock market wisdom, here on the subject of originality, authenticity).
Backstage Oct 3, 2022
at NYU´s Garage performance space in Brooklyn.
Setting up sensor32 array.
(Ircam Forum)
Releases from the 1990ies and K7-scene: klick for Discogs listings
Youtube Eigenklang Roboterjazz
Noten/Score Download "Loops " für Piano Solo von 2003